JAKI JEST CEL AUDYTU ?
Audyt logistyczny ma na celu ocenę rzeczywistego stanu „łańcucha dostaw” oraz wskazanie obszarów o największym potencjale poprawy. Opiera się on na analizie procesów logistycznych. Kontroling logistyczny zawiera rekomendacje opisujące sposoby osiągnięcie zakładanych celów. Są to wytyczne na temat zmian strategicznych, organizacyjnych, procesowych, infrastrukturalnych czy też informatycznych. Z naszego doświadczenia wynika, że wdrożenie audytu logistycznego pozwala w sposób skuteczny podnieść konkurencyjność firmy.
Kluczowe elementy audytu


KIEDY WARTO ?
Braki w powierzchni magazynowej
Potrzeba optymalizacji kosztów
Nadmierne zapasy
Niska wydajność procesów w szczególności kompletacji
Planowane inwestycje w infrastrukturę techniczną lub budowa nowego magazynu
Planowane wdrożenie systemu informatycznego.
PRZYKŁADOWY ZAKRES
A. ANALIZA STANU AKTUALNEGO
- 1. Analiza funkcjonalno-procesowa
- 2. Infrastruktura i zagospodarowanie przestrzenne magazynu.
- 3. Przepływy towarowe oraz ich struktura.
- 4. Analiza zapasów.
- 5. Analiza systemu planowania i kontroli zapasów.
- 6. Transport i dystrybucja.
7. Systemy premiowe – analiza wydajności.
- B. REKOMENDACJE I WNIOSKI
Jak poprawić efektywność magazynu ?
Spotykamy się często z opinią, że zwiększenie przepustowości oraz wydajności magazynu musi się wiązać z koniecznością poniesienia znacznych nakładów inwestycyjnych. Z doświadczenia możemy stwierdzić, że w zdecydowanej większości przypadków możliwe jest osiągnięcie wzrostu wydajności oraz obniżenie kosztów magazynu poprzez optymalizację procesów magazynowych a w szczególności czynności związanych z przyjęciem towaru oraz kompletacją. Weryfikujemy następujące obszary:
analiza struktury zapasów (analiza ABC/XYZ, rodzaj opakowania)
kategoryzacja zapasów pod względem kompletacji oraz systemu składowania
mapowanie oraz analiza procesów magazynowych oraz przepływów towarów w celu identyfikacji „wąskich gardeł”
optymalizacja rozmieszczenia zapasów według szybkości rotacji
analiza możliwości podniesienia efektywności oraz kontroli w oparciu o rozwiązania IT
Jak poprawić efektywność transportu ?
Podstawowe obszary wsparcia w zakresie zarządzania transportem dotyczą następujących zagadnień:
Jakie rozwiązania BI można wykorzystać w Państwa firmie do poprawy planowania, kontroli oraz wizualizacji procesu transportu ?
W jakich obszarach istnieją możliwości ograniczenia kosztów transportu ?
Jak duże mogą być korzyści z wdrożenia dynamicznego systemu planowania tras ?
Jakie są możliwości optymalizacyjne związane z wypełnieniem przestrzeni ładunkowej ?
Jakie są rozwiązania usprawniające oraz skracające czas załadunku oraz rozładunku ?
W jaki sposób wdrożyć system alokacji kosztów w przypadku pojedynczej trasy realizowanej dla rożnych klientów (multi-stop loads) ?
