
Dlaczego mamy problem z zapasami ?
Współczesny rynek zdominowany w dużym stopniu przez e-handel wymaga od firm coraz szybszych czasów realizacji zamówień oraz oferowania coraz większej gamy produktów. Funkcjonujące systemy ERP oferują proste modele wspierające proces planowania zapasów takie jak ABC/XYZ czy modele min-max.
Skutecznym rozwiązaniem problemów z planowaniem zapasów są obecnie systemy typu Business Intelligence takie jak np. Power BI. Pozwalają one w łatwy sposób budować modele analityczne dostosowane do specyfiki danego rynku lub przedsiębiorstwa.
Główne obszary wdrożenia
Oferujemy oparte na platformie Business Intelligence rozwiązania w zakresie optymalizacji zapasów oraz kontroli procesów logistycznych. Efektem naszych prac są wysokiej jakości raporty mierzące jakość łańcucha dostaw oraz wspierające procesy decyzyjne na każdym stopniu struktury organizacyjnej.
PLANOWANIE ZAPASÓW
Dzięki wykorzystaniu potencjału Business Intelligence oferujemy rozwiązania pozwalające na szybsze reagowanie na zmiany rynkowe oraz praktycznie pełną automatyzację procesu planowania.
MONITORING ZAPASÓW
Wdrażamy raporty wspomagające proces decyzyjny w różnych kanałach dystrybucji (np. e-commerce). Monitorujemy produkty promocyjne, nowości oraz towary sezonowe.
WSKAŹNIKI KPI
Indywidualnie dobrane wizualizacje danych oraz wskaźniki KPI pozwalają w sposób interaktywny planować oraz kontrolować zapasy w czasie rzeczywistym w całym systemie dystrybucji.
Proponowane rozwiązania
Rosnąca złożoność procesów dystrybucji powoduje, że tradycyjne systemy planowania zapasów stanowią obecnie „wąskie gardło” w łańcuchu dostaw. Dzięki wykorzystaniu potencjału Business Intelligence w zakresie elastyczności tworzenia modeli obliczeniowych oferujemy rozwiązania pozwalające na szybsze reagowanie na zmiany rynkowe oraz pełną automatyzację procesu planowania. Oferujemy dostosowane do specyfiki danego rynku oraz przedsiębiorstwa modele prognozowania. Przy najniższym poziomie zapasów zapewniamy najwyższy poziom obsługi klienta.
MODEL STEROWANIA ZAPASAMI
Promocje są jednym z istotnych narzędzi do zwiększenia sprzedaży. Zarówno brak towaru jak również jego nadmierna ilość wpływają negatywnie na wyniki finansowe akcji promocyjnych. Firma KANDA dostarcza skuteczne narzędzia do bieżącego monitorowania sprzedaży oraz prognozowania popytu w okresie promocji. Dzięki naszym rozwiązaniom w zakresie modelowania popytu możliwe jest zapewnienie wysokiej jakości obsługi klientów przy jednoczesnym braku nadmiernych zapasów.
PRZYKŁAD FRAGMENTU RAPORTU DO ZARZĄDZANIA PROMOCJAMI
Wprowadzanie nowych produktów jest obarczone bardzo dużym ryzykiem. Powodem jest nie tylko brak historycznych danych ale również efekt związany z napełnianiem kanału dystrybucyjnego. Bardzo często po bardzo dobrych pierwszych dniach sprzedaży następuje załamanie popytu. Efektem takiego zjawiska jest nadmierny zapas. Dzięki algorytmom, które uwzględniają fazę życia produktu oraz alertom, rozwiązania firmy Kanda w istotnym stopniu optymalizują proces zarządzania nowymi produktami.
PRZYKŁAD RAPORTU DO WERYFIKACJI SPRZEDAŻY NOWYCH PRODUKTÓW
Dostarczane przez nas modele planowania zapasów w znacznym stopniu ułatwiają prognozowanie sprzedaży produktów sezonowych. Raporty na bieżąco informują o statusie produktu dzięki czemu Państwa firma będzie przygotowana do rozpoczęcia nowego sezonu. Po zakończeniu sezonu zapas ulegnie zmniejszeniu do niezbędnego minimum.
PRZYKŁAD PRODUKTÓW SEZONOWYCH
W zakresie planowania zakupów dostarczamy rozwiązania umożliwiające pełną automatyzację procesu uzupełniania zapasów (continuous replenishment). Dzięki naszym rozwiązaniom właściwe produkty znajdą się w odpowiedniej ilości, w odpowiednim magazynie oraz czasie.
PRZYKŁAD FRAGMENTU RAPORTU DO GENEROWANIA ZAMÓWIEŃ
Dostarczamy rozwiązania optymalizujące poziom zapasów w sieci dystrybucyjnej składającej się z magazynów centralnych oraz lokalnych. Wdrożenie naszych raportów usprawnia proces kontroli zapasów w sprzedaży tradycyjnej jak również e-commerce.
PRZYKŁAD RAPORTU OPTYMALIZUJĄCEGO POZIOM ZAPASÓW W MAGAZYNACH
Dostarczamy raporty pozwalające na ocenę pracy osób odpowiedzialnych za proces planowania i uzupełniania zapasów. Brak bieżącej kontroli procesu zamawiania towarów powoduje szybki wzrost pozycji asortymentowych oraz nadmierne zapasy. Szybka identyfikacja błędnych decyzji pozwala na znaczną poprawę jakości procesu planowania.
PRZYKŁAD RAPORTU MIERZĄCEGO JAKOŚĆ PROCESU PLANOWANIA
Korzyści wdrożenia
ZMNIEJSZENIE POZIOMU ZAPASÓW
-20%
Redukcja zapasów do 20% przy zachowaniu tego samego poziomu obsługi klienta.
WZROST WIELKOŚCI SPRZEDAŻY
+5%
Dostępność towarów z kategorii AX na poziomie 99%. Wskaźnik OTIF na poziomie > 95%.
ZMNIEJSZENIE KOSZTÓW PROCESU PLANOWANIA
-30%
Zwiększenie wydajności procesu planowania oraz zamawiania towarów o 25% – 35%.
EFEKTY WDROŻENIA
Efekty wdrożenia:
– centralne planowanie popytu w różnych kanałach dystrybucji (multi-echelon)
– automatyzacja pracy działu zakupów (continuous replenishment)
– radykalne zmniejszenie pracochłonności procesu planowania
– szybka analiza bieżących trendów sprzedaży
– obniżenie kosztów związanych z wprowadzeniem nowych produktów
– śledzenie trendu sprzedaży promocyjnej w czasie rzeczywistym
– bieżąca identyfikacja źle zarządzanych grup towarowych
– zmniejszenie strat z tytułu utraconej sprzedaży
– zmniejszenie strat z tytułu towarów zalegających
Efekty wdrożenia:
– wizualizacja zapasów w czasie rzeczywistym (szybka i prosta analiza)
– centralne zarządzanie zapasami w wielu kanałach dystrybucji
– identyfikacja „wąskich gardeł” systemu dystrybucji
– stały monitoring jakości realizacji zamówień
– racjonalizacja asortymentu (SKU) poprzez eliminację towarów nierotujących
– segmentacja zapasów według wielkości sprzedaży oraz ilości pobrań ABC/XYZ
– segmentacja zapasów ze względu na czas zalegania
– ocena skuteczności sprzedaży towarów zalegających
– optymalne rozlokowanie towarów w magazynie
Przykładowe wskaźniki KPI:
– wskaźnik rotacja zapasów
– wskaźnik braków asortymentowych
– wskaźnik kompletności zamówień OTIF
– wartość towarów zalegających
– wartość utraconej sprzedaży

